Μονοπάτι της Πρώτης

Είναι η πιο σύντομη και εύκολη διαδρομή. Ενδείκνυται για μονοήμερη ανάβαση, αφού ακόμα και η διάρκεια των μικρών χειμωνιάτικων ημερών επαρκεί για να φτάσει ο ορειβάτης στις κορυφές του Παγγαίου και να επιστρέψει  πριν τον βρει η νύχτα. Μόνο που στην περίπτωση χειμερινής ανάβασης κρίνεται απαραίτητος ο άριστος ατομικός εξοπλισμός,

καθώς πρόκειται για τη βορινή πλευρά του βουνού, που κρατάει το περισσότερο χιόνι και σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να βρεθεί κανείς να βαδίζει σε παγωμένες πλαγιές.

Περιγραφή διαδρομής

(διάρκεια 3 ώρες)

Αυτό που καθιστά το μονοπάτι σύντομο, είναι το υψηλό σημείο εκκίνησης (1200 μέτρα) όπου βρίσκεται το καταφύγιο της Πρώτης Σερρών.
Από το χωριό της Πρώτης, άσφαλτος 7 χλμ. οδηγεί στο γυναικείο μοναστήρι της Αναλήψεως και από εκεί  σχετικά καλός χωματόδρομος 6 χλμ. στο καταφύγιο. Ένα καταφύγιο που αποτελεί μυστήριο. Τελειωμένο αρκετά χρόνια πριν, με διαμορφωμένους εσωτερικούς χώρους, σε όμορφη δεσπόζουσα τοποθεσία, το καλύτερο καταφύγιο του Παγγαίου από πλευράς κατασκευής, δε λειτούργησε  ποτέ.   Φιλοξενεί τους εκδρομείς στους εξωτερικούς χώρους ή στα πατώματα των άδειων δωματίων και γεννάει ερωτηματικά, που η πάροδος του χρόνου μάλλον πολλαπλασιάζει παρά δίνει τις απαντήσεις τους.
Στο καταφύγιο αφήνουμε το αυτοκίνητο και για πέντε λεπτά συνεχίζουμε στο δρόμο που μας βγάζει μπορστά σε μια κεραία κινητής τηλεφωνίας.  Την προσπερνάμε από τα δεξιά, ανηφορίζοντας το ανάχωμα και  συνεχίζουμε χωρίς να αλλάξουμε κατεύθυνση για άλλα 10 λεπτά σε μονοπάτι που οδηγεί σε μικρό λούκι αρκετά κακοτράχαλο και ανηφορικό.  Ακολουθούμε το μοναδικό αυτό πέρασμα, με ΒΑ κατεύθυνση έχοντας σαν σημάδια τους σωλήνες και τις κατασκευές ύδρευσης. Βγαίνοντας απ' το λούκι το μονοπάτι γλυκαίνει καθώς η κλίση του εδάφους γίνεται πιο ομαλή.
Μπροστά μας ανοίγεται η κοιλάδα του Τσεκουριού με την ομώνυμη κορυφή στα αριστερά. Στόχος μας είναι το διάσελο που διακρίνεται στο βάθος της κοιλάδας. Αφού στο δρόμο μας συναντήσουμε πρώτα την πρόσφορη για στάση ποτίστρα (υψόμετρο 1500 μέτρα) φτάνουμε σε χαρακτηριστική μεγάλη και κατεστραμμένη  στάνη (τοποθεσία Τσεκούρι μαντριά). Από εδώ ξεκινάει και πάλι η ανηφόρα που σε 20 λεπτά μας οδηγεί στα 1600 μέτρα, στο διάσελο.
Στο σημείο αυτό  συναντάμε  το μονοπάτι της Εικοσιφοίνισσας και ακολουθώντας τα σημάδια του ανηφορίζουμε δεξιά με τον ίδιο τρόπο που περιγράφεται στον "δρόμο του χρυσαφιού".
Η συνολική διάρκεια ανάβασης υπολογίζεται σε 3 ώρες, από το καταφύγιο της Πρώτης μέχρι το καταφύγιο Χατζηγεωργίου.