Πούντα – Χρυσόστομος

(3,5 ώρες)

Το μονοπάτι αυτό είναι ένα από τα ομορφότερα της Ικαρίας. Κατασκευάσθηκε στο παρελθόν για να αποτελεί την κυρία οδό επικοινωνίας της δυτικής μεριάς του νησιού με την πρωτεύουσα, τον Αγ. Κήρυκο. Και γι’ αυτό, παρόλο που έχει εγκαταλειφθεί εδώ και πολλά χρόνια, διατηρείτε σε πολύ καλή κατάσταση.

Στον δρόμο από τον Εύδηλο για Μαγγανίτη μετά το χωριό Κοσοίκια, στο ψηλότερο σημείο του δρόμου, υπάρχει το εκκλησάκι του Αγ.Δημητρίου (μια μεγάλη πινακίδα το υποδεικνύει). Από εδώ με κατεύθυνση προς τα ανατολικά ξεκινάμε τραβερσάροντας την πετρώδη πλαγιά. Σε λίγα λεπτά εμφανίζεται μπροστά μας η ορθοπλαγιά της Πούντας στη βάση της οποίας πρέπει να κατευθυνθούμε. Ακολουθώντας το φαρδύ μονοπάτι (παλιός χωματόδρομος) οδηγούμαστε στην βάση της όπου υπάρχει και πηγή με νερό. Συνεχίζοντας στην ίδια κατεύθυνση ο παλιός χωματόδρομος μετατρέπεται σε στενό μονοπάτι και σε λίγα λεπτά φτάνουμε στην «κόψη» της Πούντας. Είναι το ψηλότερο σημείο της διαδρομής και το ομορφότερο. Απ΄ εδώ μπορούμε να θαυμάσουμε την υπέροχη θέα προς την θάλασσα αλλά και τον επιβλητικό τοίχο της Πούντας που ορθώνεται από πάνω μας. Η ορθοπλαγιά της Πούντας προσφέρεται εξαιρετικά για αναρρίχηση αφού έχει εύκολη πρόσβαση, άνοιγμα πολλών εκατοντάδων μέτρων και ύψος γύρω στα 150 μέτρα.
Συνεχίζοντας από την κόψη, στο καλογραμμένο και χτισμένο σε πολλά σημεία μονοπάτι σε δεκαπέντε λεπτά περίπου ο δρόμος διχάζεται σε δύο κατευθύνσεις. Δεξιά το μονοπάτι μας οδηγεί χαμηλά στο χωριό Πλαγιά. Για το Χρυσόστομο όμως εμείς ακολουθούμε την αριστερή κατεύθυνση. Αφού περάσουμε τα απομεινάρια ενός παλιού και εγκαταλειμμένου χωριού, το πλακόστρωτο μονοπάτι κατηφορίζει σιγά-σιγά μέχρι να συναντήσει το χωριό Βαρδαράδες. Είναι ένα μικρό χωριό με πολύ λίγους κατοίκους και με πάρα πολλά περιβόλια όπου μπορούμε να ξεκουραστούμε και να ξεδιψάσουμε στη βρύση του. Αφού βγούμε από το χωριό αφήνουμε τον κεντρικό δρόμο και στρίβουμε αριστερά για να συνεχίσουμε στο παλιό μονοπάτι. Στο επόμενο ρέμα που συναντάμε περνάμε από μια αυτοσχέδια πέτρινη γέφυρα και φτάνουμε πάνω απ’ τον μικρό οικισμό Τσαπατάτων όπου το μονοπάτι καταλήγει σε χωματόδρομο. (Προσοχή θέλει στο σημείο αυτό για όσους κάνουν την διαδρομή απ’ την αντίθετη φορά. Αμέσως μετά το πρώτο σπίτι που θα συναντήσουν πρέπει να εγκαταλείψουν τον δρόμο και να στρίψουν αριστερά στο μονοπάτι που διακρίνεται. Στην αρχή του μονοπατιού υπάρχει και πέτρα με κόκκινο σημάδι). Στο τέλος ακολουθούμε πια τον χωματόδρομο που μας οδηγεί μετά από ενάμιση περίπου χιλιόμετρο στην άσφαλτο ακριβώς έξω από το Χρυσόστομο.

Από το εκκλησάκι του Αγ.Δημητρίου τραβερσάρουμε την πλαγιά για να βρεθούμε στη βάση της ορθοπλαγιάς στο βάθος δεξιά.

Το μονοπάτι περνάει ακριβώς κάτω από την ορθοπλαγιά για να καταλήξει στην κόψη της Πούντας στο εντυπωσιακότερο σημείο της διαδρομής.

Η εντυπωσιακή κόψη της Πούντας προσφέρεται για αναρριχητικές διαδρομές.

Στην αρχή κινούμαστε κατά μήκος της βάσης της ορθοπλαγιάς.

Το μονοπάτι παρ' όλο που έχει εγκαταλειφθεί εδώ και πολλά χρόνια, διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση.

Η ορθοπλαγιά της Πούντας προσφέρεται για αναρρίχηση αφού έχει εύκολη πρόσβαση, άνοιγμα πολλών εκατοντάδων μέτρων και ύψος γύρω στα 150 μέτρα. Το μονοπάτι διακρίνεται στη μέση της πλαγιάς.