Μαυράτο - Καψαλινό Κάστρο - Καραβόσταμο

Το πιο γνωστό και αξιοποιημένο μονοπάτι στην Ικαρία είναι αυτό που συνδέει τo χωριό Μαυράτο με το Καψαλινό Κάστρο και στην συνέχεια με το Καραβόσταμο. Η κατάσταση του μονοπατιού είναι σε πολύ καλή κατάσταση αφού έχει καθαριστεί και συντηρηθεί πρόσφατα. Η διαδρομή ξεκινάει από το κέντρο του χωριού Μαυράτο όπου ακολουθούμε τον ανηφορικό τσιμεντόδρομο που μας οδηγεί στην Εκκλησία του χωριού.
(Υπάρχει και πινακίδα της «Αναπτυξιακής Εταιρίας Ικαρίας» πάνω στον επαρχιακό δρόμο που δείχνει την αρχή της διαδρομής). Προσπερνάμε την Εκκλησία και στην διασταύρωση που συναντάμε στρίβουμε αριστερά, διασχίζουμε την «Ποριά»* και καταλήγουμε στα Κοιμητήρια του χωριού. Από εδώ ξεκινάει το λιθόστρωτο μονοπάτι που ελίσσεται ανηφορικά μέσα σε δάσος από πρίνους ανάμεσα στα εγκαταλειμμένα αγροκτήματα. Σε είκοσι περίπου λεπτά αφήνουμε πίσω το δάσος και προχωράμε στην γυμνή από δέντρα πλαγιά, συνέπεια της παλιάς πυρκαγιάς που έπληξε το νησί. Το μονοπάτι πια κινείται με κατεύθυνση δυτική και σε άλλα είκοσι λεπτά φτάνουμε μπροστά από το Καψαλινό Κάστρο που βρίσκεται επάνω στη ράχη του βουνού. Το κάστρο βρίσκεται πάνω σε μια οχυρωματική θέση στις παρυφές του γκρεμού και σκοπός του ήταν η εποπτεία όλης της ανατολικής περιοχής της Ικαρίας. Σήμερα όμως έχει εντελώς καταστραφεί και μόνο κάποια υπολείμματα του διασώζονται.
Απ΄ εδώ το μονοπάτι φαρδύ και καλογραμμένο τραβερσάρει την βόρια πλευρά του βουνού, περνάει μπροστά από μία πέτρινη καλύβα και φτάνει σε χαρακτηριστική ράχη. Για όσους θέλουν να ανέβουν στην ψηλότερη κορυφή του νησιού θα πρέπει εδώ να εγκαταλείψουν το μονοπάτι και ανηφορίσουν προς την κορυφογραμμή του βουνού. Για το Καραβόσταμο όμως το μονοπάτι συνεχίζει να τραβερσάρει την πλαγιά φτάνοντας στο διάσελο «Μαύρος Λούρος» με τον επιβλητικό γκρεμό να χάσκει μπροστά μας ενώ στο βάθος χαμηλά διακρίνουμε το χωριό Μηλιωπό. Από το Καψαλινό κάστρο μέχρι εδώ η διαδρομή διαρκεί περίπου μισή ώρα.
Από το σημείο αυτό και μετά η πορεία γίνεται πια κατηφορική και με συνεχείς στροφές καταλήγουμε σε ένα μικρό βραχώδες διάσελο. Εδώ στρίβουμε αριστερά προς το μεγάλο πεύκο που διακρίνεται μπροστά μας και μπαίνουμε μέσα σε πυκνό δάσος από κουμαριές. Σε μισή ώρα αφού περάσουμε μια ακόμα «Ποριά» καταλήγουμε στο Επαρχιακό δρόμο Αγ. Κηρύκου – Εύδηλου ένα χιλιόμετρο πριν το Καραβόσταμο. (Στο σημείο αυτό υπάρχει και πινακίδα που δείχνει την αρχή του μονοπατιού για όσους θέλουν να πραγματοποιήσουν την διαδρομή από την αντίθετη φορά).

*(Σημ. Ποριές στην τοπική διάλεκτο είναι ξύλινες ή σιδερένιες πόρτες που υπάρχουν πάνω στα μονοπάτια και τους δρόμους για να εμποδίζουν τα ζώα που βόσκουν στην περιοχή να απομακρυνθούν ή να μπουν σε καλλιεργημένες περιοχές. Μπορείτε χωρίς πρόβλημα να τις διασχίζετε με μόνη υποχρέωση να τις κλείνετε ξανά).

Το μονοπάτι πάνω από το Μαυράτο. Στο βάθος διακρίνονται οι Φούρνοι και η Σάμος.

Τα ερείπια του Καψαλινού κάστρου.

Το μονοπάτι μετά το Καψαλινό Κάστρο, φαρδύ και καλογραμμένο τραβερσάρει την βόρια πλευρά του βουνού.

Στο επαρχιακό δρόμο Αγ. Κηρύκου – Ευδήλου ένα χιλιόμετρο πριν το Καραβόσταμο υπάρχει πινακίδα που δείχνει την αρχή του μονοπατιού για όσους θέλουν να πραγματοποιήσουν την διαδρομή από το Καραβόσταμο προς το Μαυράτο. Το μονοπάτι διακρίνεται στα δεξιά.

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Αρέθουσα – Δοκίμι – Χρυσόστομος Νας – Ράχες »