Γρανίτης - Αγ.Παύλος

Ο ορεινός όγκος του Αγίου Παύλου (1770 μ.) βρίσκεται στα δυτικά του Φαλακρού  ανάμεσα στην εθνική οδό Δράμας - Νευροκοπίου, το οροπέδιο του Νευροκοπίου και τις πηγές του Αγγίτη. Ανήκει στο ορεινό συγκρότημα του Φαλακρού, παρά το γεγονός ότι είναι αρκετά ξεκομμένο από αυτό και μακριά από τις ψηλότερες κορυφές του.

Οι νότιες πλαγιές του είναι πετρώδεις με χαμηλή βλάστηση και πολλά πουρνάρια, τραυματισμένες ανεπανόρθωτα από τα δεκάδες λατομεία μαρμάρου που λειτουργούν εδώ και δεκαετίες. Οι βόρειες όμως πλαγιές του είναι σκεπασμένες με πυκνά δάση οξιάς ενώ στα ξέφωτα της κορυφογραμμής ευδοκιμούν σπάνια φυτά όπως η παιόνια, η πουλσατίλα, η ίριδα κλπ.

Περιγραφή διαδρομής

(διάρκεια 3 ώρες)

Η ανάβαση ξεκινάει έξω από το χωριό Γρανίτης, μπροστά από τις παιδικές κατασκηνώσεις της Μητρόπολης, στο δρόμο για το Νευροκόπι. Στο σημείο αυτό υπάρχει χωματόδρομος με πινακίδα που δείχνει την πορεία που θα ακολουθήσουμε. Είμαστε σε υψόμετρο 830 μέτρα και ακολουθούμε το δρόμο για 15 λεπτά που μας οδηγεί στο παλιό εγκαταλειμμένο σανατόριο. Στο σημείο όπου ο δρόμος κάνει μια μικρή δεξιά φουρκέτα για να κατευθυνθεί στο προαύλιο του σανατορίου, τον αφήνουμε και συνεχίζουμε ίσια στο δάσος προσέχοντας τα ξεθωριασμένα σημάδια που υπάρχουν στα δένδρα και στους βράχους. Η πορεία μας συνεχίζεται μέσα σε πυκνό δάσος οξιάς και το καλογραμμένο ανηφορικό μονοπάτι μας ανεβάζει στα 1030 μέτρα σε χαρακτηριστικό σημείο με μικρό βράχο στ' αριστερά μας απ' όπου μπορούμε να διακρίνουμε όλο το παλιό συγκρότημα του σανατορίου. Μέχρι εδώ έχουμε κάνει 45 περίπου λεπτά.

Απ' εδώ και πέρα το μονοπάτι είναι μια τεράστια τραβέρσα στη δασωμένη πλαγιά του βουνού. Για την επόμενη μία ώρα που θα περπατήσουμε, πάντα σε καλογραμμένο μονοπάτι, θα κερδίσουμε μόνο 150 μέτρα ύψους. Στο τέλος της τραβέρσας, το μονοπάτι αρχίζει να ανηφορίζει και πάλι και γρήγορα μας οδηγεί στα πρώτα ξέφωτα. Εδώ μπορούμε να διακρίνουμε μπροστά μας την κορυφή του Αγίου Παύλου που είναι και ο τελικός προορισμός μας. Διασχίζοντας τα ξέφωτα και τα λιβάδια που στις αρχές του καλοκαιριού είναι διάσπαρτα με πολύχρωμα λουλούδια, φτάνουμε σε μικρή ράχη. Ακολουθούμε τη ράχη με νότια κατεύθυνση και ξαναμπαίνουμε σε δάσος με οξιές που βρίσκεται στην πλαγιά αριστερά μας. Τραβερσάρουμε την πλαγιά και καταλήγουμε σε χαρακτηριστικό  μεγάλο διάσελο στην κορυφογραμμή του βουνού στα 1380 μέτρα απ' όπου μπορούμε να διακρίνουμε στα νότια τον κάμπο της Δράμας. Απ' το τέλος της τραβέρσας μέχρι εδώ χρειάστηκαν περίπου 30 λεπτά.

Για την κορυφή μας χωρίζουν 400 μέτρα υψομετρικής διαφοράς που θα τα καλύψουμε σε μία ώρα περίπου. Πρόβλημα προσανατολισμού δεν υπάρχει αφού ακολουθούμε την κορυφογραμμή του βουνού με δυτική κατεύθυνση. Η ανάβαση, που είναι αρκετά επίπονη, καταλήγει σε στενή οριζόντια ράχη που μας βοηθάει να πάρουμε μια ανάσα λίγο πριν την κορυφή.  Άλλα 100 μέτρα ανηφορικής πορείας και βρισκόμαστε στην κορυφή, στα 1770 μέτρα με το  εκκλησάκι του Αγ.Παύλου χτισμένο από τον Ελληνικό Στρατό το 1953. Το μέρος είναι ένα καταπληκτικό παρατηρητήριο όλης της γύρω περιοχής. Στα ανατολικά διακρίνουμε το Φαλακρό, στα βόρεια το λεκανοπέδιο του Νευροκοπίου και τον Όρβηλο, στα νότια το Μενοίκιο και στα νοτιοανατολικά τον κάμπο της Δράμας και το Παγγαίο. Όλη η πορεία διαρκεί περίπου 3 ώρες και 15 λεπτά, ενώ η επιστροφή 45 λεπτά  λιγότερο.

Χάρτης

ap2xar

Φωτογραφίες

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Φ3 - Πύργοι-Σίτνα-Χιονοδρομικό.