Μονοπάτι του Ροδολίβους

Πρόκειται για το μονοπάτι που διασχίζει τις κορυφογραμμές του Παγγαίου. Η διαδρομή αυτή μαζί με τις άλλες πέντε που αναφέρουμε, ολοκληρώνει και συμπληρώνει την εικόνα του βουνού. Καθώς όμως βαδίζει εξ ολοκλήρου σε υψόμετρο που δεν επιτρέπει την ύπαρξη δασών, είναι προτιμότερο να μην επιλέγεται τις ζεστές καλοκαιρινές ημέρες, όπου οι ήλιος θα ταλαιπωρήσει τους πεζοπόρους.

Ακόμα, σε περίπτωση ομίχλης, δεν θα πρέπει να επιχειρήσουμε τη διάσχιση των κορυφών εάν δεν γνωρίζουμε καλά την περιοχή ή δεν διαθέτουμε κάποια συσκευή GPS μαζί μας που θα μας επιτρέψει να επιστρέψουμε με ασφάλεια στην αφετηρία μας.

Περιγραφή διαδρομής

(διάρκεια 4 ώρες)

7 χιλιόμετρα χωματόδρομου χωρίζουν το χωριό του Ροδολίβους Σερρών από το καταφύγιο του Ε.Ο.Σ. Ροδολίβους που βρίσκεται σε υψόμετρο 1000μέτρων. Το καταφύγιο, σε ασυνήθιστα καλή για ορειβατικά καταφύγια κατάσταση και πλήρως οργανωμένο, έχει τη δυνατότητα φιλοξενίας 35 ατόμων και είναι το σημείο εκκίνησής μας. Αν διαθέτουμε την άνεση ενός αυτοκινήτου εκτός δρόμου, μπορούμε να συνεχίσουμε το χωματόδρομο που μας έφερε μέχρι εδώ για άλλα τρία χιλιόμετρα ( πολύ χειρότερα σε κατάσταση από τα μέχρι τώρα) μέχρι το σημείο όπου ο δρόμος φτάνει μπροστά σε ένα οίκημα βοσκών σε υψόμετρο 1350μέτρων. Πίσω από το οίκημα και σε απόσταση 100 μέτρων, στο τέλος του χωματόδρομου υπάρχει ποτίστρα με νερό.
Από το οίκημα, αρχίζουμε να ανηφορίζουμε την πλαγιά προς τα ανατολικά για να καταλήξουμε σε φαρδιά ράχη. Την ακολουθούμε έχοντας στα αριστερά μας (βόρεια) όλη τη θέα του κάμπου με το Ροδολίβος στους πρόποδες του βουνού. Το μονοπάτι τραβερσάρει την πλαγιά παρακάμπτοντας στα αριστερά μας την πρώτη κορυφή με τη χαρακτηριστική κεραία πάνω της. Εδώ οι αγελάδες έχουν συντηρήσει το μονοπάτι που συνεχίζει να κινείται χωρίς ιδιαίτερη κλίση (η περιοχή ονομάζεται Πηγαδούλια) για να καταλήξει σε ώμο με εντυπωσιακή θέα στα 1500 μέτρα. Μπροστά μας ανοίγεται η μεγάλη κοιλάδα του Ροδολίβους που περικλείεται από τις ψηλότερες κορυφές με το Βοσκό σε πρώτο πλάνο και το Μάτι με την κεραία της ΕΡΤ στο βάθος. Από το οίκημα μέχρι εδώ χρειαστήκαμε περίπου 50 λεπτά.
Μετά τον ώμο, το μονοπάτι κατηφορίζει για λίγο σε βραχώδες έδαφος και καταλήγει σε μικρό διάσελο με υπολείμματα παλιάς στάνης. Από εδώ αρχίζουμε να ανηφορίζουμε την πλαγιά με αυτοσχεδιασμούς αφού εμφανές μονοπάτι δεν υπάρχει, βγαίνουμε στην κεντρική ράχη του Παγγαίου στα 1600 μέτρα την οποία και ακολουθούμε και φτάνουμε σε ένα ακόμα μικρό διάσελο.
Όσοι θέλουν να κατευθυνθούν στην κορυφή Κουμπυλή, πρέπει να ανηφορίσουν ΝΑ την πλαγιά που θα τους βγάλει στο υψομετρικό της κορυφής στα 1723 μέτρα.
Για να φτάσουμε όμως στην ψηλότερη κορυφή, χρειάζεται από το διάσελο να συνεχίσουμε τραβερσάροντας την πλαγιά σε στενό μονοπάτι. Εδώ συναντάμε και για πρώτη φορά τους πασσάλους της σηματοδότησης του μονοπατιού 04. Το μονοπάτι σε 30 λεπτά  μας οδηγεί σε μεγάλο και φαρδύ αυχένα στα 1650 μέτρα, σταυροδρόμι αρκετών μονοπατιών. Για να παρακάμψουμε την κορυφή και να οδηγηθούμε στο καταφύγιο Χατζηγεωργίου σε 1 ώρα περίπου, πρέπει να συνεχίσουμε ίσια με ανατολική κατεύθυνση τραβερσάροντας τις νότιες πλαγιές.
Για το Μάτι, στρίβουμε αριστερά (βόρεια) σε φαρδύ μονοπάτι (υπάρχει πασσαλάκι που υποδηλώνει τη στροφή) που καταλήγει σε πηγή με ποτίστρα. Εδώ σταματάει και κακός χωματόδρομος από το Ροδολίβος. Είμαστε ακριβώς κάτω από την κορυφή Βοσκός (1858μ.) και μας απομένουν για το Μάτι άλλα 75 λεπτά ανάβασης. Από την ποτίστρα με ΒΑ κατεύθυνση, ανηφορίζουμε την απότομη πλαγιά, διασχίζουμε τη μικρή κοιλάδα που δημιουργούν οι ψηλότερες κορυφές και φτάνουμε σε έναν ακόμα ώμο από όπου αντικρίζουμε μπροστά μας την κορυφή του βουνού με τις εγκαταστάσεις της ΕΡΤ όπου και μπορούμε να φτάσουμε σε 20 λεπτά.