Νας – Ράχες

(2 ώρες)

Το μονοπάτι αυτό διασχίζει το φαράγγι του Χάλαρη του μεγαλύτερου ποταμού της Ικαρίας και έχει επισκευαστεί και σηματοδοτηθεί από εθελοντές της SCI Hellas και την Κίνηση Πολιτών Ραχών Ικαρίας. Ακολουθούμε τον δρόμο από Να προς Καρκινάγρι όπου σε 500 μέτρα συναντάμε τον ποταμό Χάλαρη. Στο σημείο αυτό υπάρχει πινακίδα που δείχνει την αρχή της διαδρομής.
Ακολουθώντας τα κόκκινα σημάδια μπαίνουμε μέσα στο φαράγγι, δίπλα στην κοίτη του ποταμού και φτάνουμε στα πρώτα πεύκα. Το σημείο αυτό θέλει λίγη προσοχή γιατί οι βελόνες των πεύκων κρύβουν τα σημάδια ενώ η κατεύθυνση του μονοπατιού αλλάζει για λίγο προς τα βόρεια. Κινούμαστε πια πιο ψηλά από την κοίτη του ποταμού όπου αλλάζουμε για άλλη μια φορά κατεύθυνση προς τα νότια τώρα πια για να κερδίσουμε ύψος και προσπερνάμε την «ποριά»* που συναντάμε. Από εδώ το μονοπάτι είναι πια ευδιάκριτο με το μεγαλύτερο μέρος του να ανηφορίζει ομαλά μέσα στα πεύκα ενώ τα ξέφωτα που συναντάμε μας προσφέρουν υπέροχη θέα προς το φαράγγι του ποταμού. Σε 45 λεπτά με 1 ώρα φτάνουμε σε διασταύρωση που την υποδεικνύει η ξύλινη πινακίδα πάνω σε ένα πεύκο λίγα μέτρα πριν τον χωματόδρομο που υπάρχει ακριβώς από επάνω μας. Αν συνεχίσουμε ίσια, ο δρόμος μας οδηγεί στο χωριό Αγ. Δημήτριος Ραχών. Εμείς όμως στρίβουμε δεξιά ακολουθώντας τα κόκκινα σημαδάκια και κατευθυνόμαστε προς το γεφύρι της Λουπάστρας που απέχει 30 λεπτά περίπου. Το μονοπάτι γίνεται πια κατηφορικό, διασχίζει μια καμένη περιοχή όπου πρέπει να υπερπηδήσουμε αρκετά καμένα κουφάρια πεύκων, περνάει δίπλα από πέτρινο τοίχο εγκαταλειμμένης αγροικίας και λίγο πριν φτάσει στο ποτάμι συναντιέται με το κεντρικό μονοπάτι που έρχεται πάνω από τις Ράχες. Πέντε λεπτά ακόμα πορείας και βρισκόμαστε στο παλιό πέτρινο γεφύρι του Χάλαρη στην περιοχή Λουπάστρα όπου υπάρχουν και τα ερείπια παλιού νερόμυλου. Από εδώ και πέρα το μονοπάτι συνεχίζει χωρίς σήμανση προς τα χωριά της Προεσπέρας. Αν θέλουμε να κατευθυνθούμε προς τις Ράχες γυρνάμε λίγο πίσω και παίρνουμε το ανηφορικό μονοπάτι που σε είκοσι λεπτά μας οδηγεί σε σηματοδοτημένη διασταύρωση. Το δεξί παρακλάδι της μας οδηγεί στο Χριστό Ραχών ενώ ίσια κατευθυνόμαστε προς το χωριό του Αγίου Δημητρίου.

*(Σημ. Ποριές στην τοπική διάλεκτο είναι ξύλινες ή σιδερένιες πόρτες που υπάρχουν πάνω στα μονοπάτια και τους δρόμους για να εμποδίζουν τα ζώα που βόσκουν στην περιοχή να απομακρυνθούν ή να μπουν σε καλλιεργημένες περιοχές. Μπορείτε χωρίς πρόβλημα να τις διασχίζετε με μόνη υποχρέωση να τις κλείνετε ξανά).

Η πινακίδα που δείχνει την αρχή της διαδρομής στον δρόμο από Να προς Καρκινάγρι.

Το φαράγγι του Χάλαρη όπως φαίνεται από το μονοπάτι.

Το πέτρινο γεφύρι του Χάλαρη στη περιοχή Λουπάστρα.

Η καμένη περιοχή που πρέπει να διασχίσουμε πριν φτάσουμε στο γεφύρι του Χάλαρη.